top of page

NY SÆSON FOR SPORT


Hvorfor er der ikke mere interesse for vintersport, primært X Games, i Danmark? Jeg er personligt vokset op i en familie, hvor vintersport har haft stor betydning, da min far er fra Sverige. Men næsten ingen af mine danske venner følger med i de årlige skikonkurrencer. Det synes jeg er utroligt ærgerligt, da vi alligevel er et af de skandinaviske lande, der er har rige muligheder inde for denne ekstatiske verden. Specielt X Games interesserer mig, da det er folk, der risikerer livet hver gang de udøver deres sportsgren.

Der er alt for stort fokus på den normale sportsverdenen, såsom fodbold og håndbold, som hersker i sportsverdenen hele året rundt. Jeg synes at der om vinteren skal vises mere skisport, end bare den ene skihops konkurrence i Garmen-Partenkirchen. Den bliver vist første januar, når alle ligger med tømmermænd, og ikke har noget at lave alligevel. Det vil give mere interesse for den anden mørklagte del af sportsverden og måske åbne op for nogle talenter som kan præstere på det professionelle niveau.

Jeg oplever, at den generelle opfattelse i Danmark er at vintersport er kedeligt, og at man ikke rigtig orker at følge med, da vi ikke har nogen at heppe på. Det synes jeg er synd fordi den del af sporten, aldrig rigtigt har fået chancen. X Games er blevet en global konkurrence, i stedet for kun at foregå i USA. Der vil være en X Games konkurrence i Norge i 2017. Dette tror jeg vil åbne den verden op for alle de hemmelige, adrenalin junkies der ligger og bruger tiden på at lege med fyrværkeri, og få fartbøder på de jyske motorveje.

Der er en chance for, at disse sportsgrene kan være med til at ændre forventningerne til sport i Danmark i dag. Jeg tror også, det ville kunne skabe nye og fantasiske ting, hvis der blev gjort mere ved den vinterlige sport, og dermed også åbne op for nye idéer, og andre former for underholdning i det danske samfund. Det vil give flere muligheder for dem hvor fodbold eller håndbold ikke lige passer til, hvad de interessere sig for.

Der bør være mere fokus på X Games, nu da det kommer så tæt på Danmark som det gør i 2017. Det er en af de første gange, at der bliver afholdt en konkurrence inden for vintersport i Europa udover Frostgun i Val D’iser, som kun nogle berusede teenagere overvejer at se, fordi de er på tur med gymnasiet, en gang om året.

Alt i alt er der brug for mere action sport, så vi ikke skal sove vores liv væk, i halvfems minutters intervaller, hver weekend når Hobro taber 3-0 mod AGF. Vi har brug for mere action og adrenalin fremkaldende sportsgrene, derfor ville det være perfekt at vise mere vintersport i det danske tv.

I bund og grund sidder vi fast ved de gamle fodbold traditioner, siden højdepunktet i 1992. Det skader bestemt ikke at få øjnene op for noget andet end det gode gamle og trygge, det nye skal kunne ses i TV, og ikke kun live.

bottom of page